Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний? |
Уже всі заклади охорони
здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових
лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про
тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або
травм. На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального
страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних. Тож, вам створили
медичний висновок. Як діяти? ● Якщо ви маєте офіційне
працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас
автоматично відкриється електронний лікарняний. ● Він сформується на підставі
медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або
сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично
відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка
потребує догляду. ● Одразу після створення
медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два
повідомлення: - від E-health щодо створення
медичного висновку із указанням його номеру; - та від Пенсійного фонду
України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і
періоду дії. ● Потрібно повідомити про це
роботодавця. Це можна зробити будь-яким зручним обом способом, наприклад,
телефоном. ● Це все! Тепер ваше завдання –
швидше одужувати і чекати на виплати від Фонду соціального страхування
України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в
телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація
щоденно оновлюється за тегами #фінансування_оперативно і
#фінансування_страхувальників). ● Роботодавець (а також усі
роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах
страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише
після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину
строку, у який лікарі можуть внести зміни. ● Зверніть увагу: роботодавцю
доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для
призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви
хворіли. Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу
тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг, – він
містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального
забезпечення. Розглянемо окремі поширені випадки: Якщо ви одужали
раніше ● Електронний лікарняний
створюється одразу зі статусом «закритий» та містить дату відкриття (початок
непрацездатності) і дату закриття (планова дата одужання або наступного
огляду). ● Якщо ви одужаєте раніше, ніж
зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він
підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок, який скоротить
дію лікарняного. Якщо ви довго
хворієте ● Якщо ви не одужаєте у
визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний
медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який
продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити
роботодавця. ● Таких електронних лікарняних
може бути декілька в межах одного страхового випадку (усі вони матимуть
тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них
матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити
отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання. ● Також новий медичний висновок
(а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі
госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного
відділення санаторно-курортного закладу. ● Якщо ви лікувались від важких
захворювань або травм, маєте ускладнення і показання для продовження
лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія
закладу охорони здоров’я направить вас на таке лікування до
санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих
оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі.
Окремо за час відновного лікування Фондом оплачується продовжений на цей
період е-лікарняний. Детальніше про механізм
отримання реабілітації за кошти ФССУ: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799. Якщо під час
перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини ● Інколи різні страхові випадки
перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитина, і їй
знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від
COVID-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли. ● Для таких випадків ми
розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин
непрацездатності і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні. Так, лікарняний по
ізоляції від COVID-19 (який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається
на користь е-лікарняного по вагітності та пологах (оплачується у розмірі 100%
доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо
(які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50% до 100% доходу). А
електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з
лікарняних, у той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною
непрацездатності. ● Е-лікарняні скоротяться
автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець. Якщо не прийшло
повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного ● Щось пішло не так. Варто
спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку. ● Повідомлення про створення
медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні дані, наявні в
лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації –
можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено
деякі з колонок. Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни
ваших персональних даних! ● Якщо інформація була
неактуальна, після її оновлення ви отримаєте повідомлення. ● Переглянути свій медичний
висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у
спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного
висновку з SMS). ● Поставити запитання щодо
створення медичних висновків можна інформаційно-довідковій службі НСЗУ:
16-77. ● Можуть бути дві причини, чому
не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті
на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано або вказано неактуальний
номер телефону, або е-лікарняний не було створено. ● У першу чергу запитайте в
лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків
непрацездатності і яку саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система
не знайде вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше
працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця або на
гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753. ● Також е-лікарняний міг
сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити,
чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінету
на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти
верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій
контактний номер телефону. Як дізнатись дату
фінансування допомоги за е-лікарняним? ● Перші п’ять днів страхового
випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується
Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних,
якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по
догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня. ● Дата фінансування допомоги
від Фонду працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем
заяви-розрахунку. ● Ми радимо не втрачати зв’язок
із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну
дату її подання. ● Знаючи точну дату подання
заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним, ви можете слідкувати за станом
фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду: https://t.me/socialfund. ● Інформація щодо профінансованих
дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у
телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Зазвичай проходить
декілька банківських днів, доки після здійснення фінансування кошти надійдуть
на рахунки роботодавців для виплати допомог працівникам. ● Однак аби працівники могли
точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у
телеграм-каналі додаткову звітність за тегом
#фінансування_страхувальників – інформація оновлюється у розрізі
регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену
дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця. ● Після того, як кошти
надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у
найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати
заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ. ● Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняних
можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні
виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у
розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493. |